Lisanvanstipdonk.reismee.nl

I really lived my dream!

Mijn allerlaatste verhaaltje alweer! Wow wat zijn die 6 maanden voorbij gevlogen! Wat een tijd heb ik achter de rug! Zoveel gezien, meegemaakt, gedaan en zoveel plaatsen bezocht.

Ik heb echt de mooiste dingen van mijn leven gedaan! Zo ongeveer de rotste week ooit gehad toen Pip was weggelopen. Ontzettend met Merel gelachen. Heerlijk genoten met Mark. Nieuwe vriendschappen gemaakt. Oude vriendschappen weer nieuw leven ingeblazen. Geslapen tussen de olifanten-kakkerlakken en bedbugs. Allerlei culturen ontmoet. 19 vliegtuigen van binnen gezien. Veel trappen moeten beklimmen. Prachtige natuur gezien. Ellendelange wandelingen met de geweldigste uitzichten. Dronken geworden in elk continent. 6 maanden niet één keer alleen geslapen. Overal spullen verloren. Gezwommen met schilpadden, een manta, dolfijnen, haaien en door super mooi koraal! 100 noodle maaltijden gehad. Gereisd met een vliegtuig, auto, taxi, zeilboot, bus, trein, fiets, tuktuk, ferry, camper, brommer, motor, jeep, kano, speedboot, kabelbaan, helikopter en weet ik veel wat nog meer! Bergen beklommen. Van een duin afgerend. Door New York gefietst. Heimwee gehad. In meerdere paradijzen geweest. Wildlife van heel dichtbij mogen zien. Een gletsjer getrotseerd.. Verschillende wereldwonderen afgestreept….

Echt.. wat een ervaring is dit geweest! Teveel om op te noemen!

Mark en ik hebben nu samen 5 weken gereisd en moesten helaas apart terug naar Nederland vliegen. In mijn vorige verhaal sloot ik af met dat we lekker gingen zeilen. 3 dagen zijn we met een groep van totaal 10 mensen de Whitsunday eilanden gaan verkennen. Zoals ik hierboven al zeg, meerdere paradijzen gezien. Daar valt White haven beach zeker onder! Parelwit zand, helder lichtblauw water, groene natuur. Wauw! De eerste nacht in de boot was een klein beetje een hel.. Piero en Ronny meenden namelijk dat ze al dat mooie groen moesten omzagen en klonken samen als 100 kettingzagen. Dan helpen zelfs de oordoppen niet meer…

Maar het wakker worden maakt veel goed. Zonnetje, boterhammetje, wat fruit en een walvis in de verte. Wauw. Daar reis ik voor! Wat een geniet momentje weer!

Er stond geen zuchtje wind en dan gaat een zeilboot niet zo heeel hard.. Zeg maar bijna achteruit. Al meende de skipper dat het heel hard ging. Als je ook maar 1 seconde in zijn zicht stond, kreeg je het meteen te horen. Owee als ie ergens tegen aan zou varen met die snelheid… Overigens wel een voordeel dat we zo langzaam gingen. De tweede dag zagen we namelijk in de verte een bultrug walvis met een jong. En aangezien wij zo goed als stil stonden, kwamen ze echt heel dichtbij! Zo’n 3 meter van de boot af. We konden nu echt goed zien hoe groot ze zijn! De boot was 15 meter in lengte en de walvis scheelde niet heel veel met de boot! En het kleintje wilde even pronken hoe goed hij al kon springen en heeft dat zo’n 10 keer laten zien! Genieten zeg!

We hebben een aantal keer gesnorkeld en Mark gedoken. Great Barrier Reef – Check! Ik vind het echt wel heel mooi, maar ik had er wel meer van verwacht. Meer kleur. De vissen zijn wel echt heel gaaf! Een hele grote (1,5 meter) Mick Jagger vis komt nieuwsgierig naar ons kijken! De derde dag gaan we naar een plek waar je wel eens schildpadden kunt zien. De rest van de groep gaat een wandeling maken, maar Mark en ik duiken meteen het water in. Na goed zoeken, waarbij we het alweer bijna opgaven, zie ik dan eindelijk een schildpad! Mark zijn eerste schildpad! En deze had jeuk, want hij bleef maar met zijn vin?poot? aan zijn neus krabben. Erg grappig! Hij was ook heel nieuwsgierig en vond het geen probleem als Mark dichtbij hem naar beneden dook. Weer een mooi snorkelmomentje samen!

Na de whitsundays gaan we in een bar pronken met onze poepiebruine armen en benen. We sluiten deze lekkere dagen af met de groep en wat biertjes! Erg gezellig!

De dag erna gaan Mark en ik naar Bloomsbury. Daar woont Barefoot Bushman Rob. Een echte reallife crocodile dundee die de hele dag op blote voeten loopt. Rob laat ons echt over van alles nadenken en vindt dat je niet zomaar alles moet aannemen van alle ‘experts’.. Voorbeeldje: Een bepaalde mot is volgens een expert zo goed als uitgestorven. Maar zegt Rob: Heeft hij in één dag 100.000 bomen van boven naar beneden helemaal onderzocht en weet hij zeker dat die mot niet achter hem door is gevlogen?? Hmmm.. En volgens experts stijgt de zee elk jaar 2 tot 4 centimeter. Rob is 65 jaar, dus zou de zee al zeker de helft van zijn lengte gestegen moeten zijn. Allemaal van die dingen. Ik vind het best leuk om zo uitgedaagd te worden in hoe je naar de wereld kijkt. Als ie na 2 uur nog steeds met voorbeelden komt is de lol er overigens wel een beetje vanaf.

Gelukkig worden we snel afgeleid met alle leuke diertjes die Rob heeft. Slangen, hagedissen, possums, een baby wallaby, een koala en een prehistorisch raar dier waarvan ik de naam alweer ben vergeten. En natuurlijk de krokodillen van zon 5 meter of groter, waar Rob doodleuk op gaat zitten en zijn hand bij in het water steekt. Het begin van de dag was wat te veel informatie, maar dat heeft hij ruimschoots goedgemaakt! Erg gaaf!

We rijden daarna door naar Townsville. Want vanuit Townsville kun je Magnetic Island bezoeken en daar is de grootste concentratie koala’s van heel Australië. En mijn missie is om er tenminste één in het wild te zien! Met de ferry gaan we naar het eiland en huren daar een brommertje. En ik mag als eerste rijden, omdat ik het al ooit eens heb gedaan. Hah… in Sumatra vond ik het nog doodeng en nu cruise ik lekker met Mark rond! We zien bij een stel rotsen een hele hoop rock wallaby’s. Maar nergens die stomme koala’s! Ik kan Australië niet verlaten zonder een koala in het wild te hebben gezien. We gaan een wandeling maken, waar koala’s eigenlijk altijd worden gespot. Lopen we daar met 32 graden, berg op, helemaal tot de top, turend in de bomen. Geen koala. Wel een hoop zweet! Maarrrr op de terugweg, zie ik dan toch eindelijk een koala! Net toen ik eigenlijk niet meer aan het zoeken was haha. Nu nog de perfecte foto weten te krijgen. Want dat beest weet zich natuurlijk in een hoek te wringen waarbij ik geen gezichtje zie, de zon als tegenlicht heb en een hoop bladeren. Dus ik een rots op klimmen, waarbij een halve boom bijna sneuvelt. Mark allemaal takjes in zijn ogen krijgt. De koala werd daar wel wakker van en ja hoor! Hij kijkt me recht aan en KNIP! FOTO! Mission accomplished! Nu kunnen we dan toch lekker genieten van een ijsje, bakken op het strand en een biertje op het terras.

Vanuit Townsville rijden we door naar onze laatste bestemming. Cairns! Nog maar één nachtje in die stomme harde bus! Mijn heupen willen niet meer! We genieten van weer een ‘heerlijke’ noodle maaltijd en een biertje in onze bus. Ik kan niet wachten om hem weg te brengen. We moeten de bus schoon inleveren. Maar we willen geen geld besteden aan de wasserette. Dus met een afwasborstel, een gejat sponsje uit de keuken en een jerrycan met water pakken wij dit klusje wel even aan! Bus weg! Daaaag spookje! We zullen je niet missen! En op naar de lagoon. Een lekker zwembad aan de kust.

En daar komen we Laura tegen! Een van de meiden van de cruise naar Whitsundays. Ze vraagt of wij die avond een biertje mee willen doen. Gezellig! Al maken we het niet te laat, want de ochtend erop is het vroeg dag. We gaan met de boot naar het great barrier reef en hopen nu op een betere ervaring. Vooral het duiken van Mark was de vorige keer wat tegengevallen. Nu gaan we met een professionele duikboot. Dat is meteen te merken aan al het materiaal. Ik ga lekker snorkelen, terwijl Mark gaat duiken. En ik vind het nu al zoooveel mooier! Het koraal is veel mooier, de vissen kleuriger en diverser. Jap! Genieten! Ook het duiken van Mark was erg goed bevallen! Hij heeft zelfs een haai gezien, dat komt ie me helemaal blij vertellen in het water! FIJN! Na Mark zijn tweede duik, gaan we samen nog even snorkelen, zien we een schildpad EN weet Mark nóg een haai tevoorschijn te toveren! Helemaal happy! (dit zijn kleinere, ongevaarlijke haaien trouwens haha, anders zou ik iets anders reageren!)

Voldaan van onze heerlijke trip gaan we naar ons heeerlijke zachte bed! Wat een genot na dat harde matras! Al moeten we de dag erna weer vroeg op, want we hebben weer een excursie. De allerlaatste excursie van mijn reis!

We gaan naar Port Douglas, Cape Tribulation en het Daintree rainforrest. Daar gaan we ziplinen. Met een kabelbaan door de jungle surfen. Erg leuk! Na een krokodillen safari (waarbij we wel één klein krokodilletje zagen) hebben we weer erg veel gezien en gaan we weer terug naar Cairns.

De volgende ochtend lekker uitslapen, even naar de botanische tuinen geweest, maar vooral niet teveel gedaan. Onze laatste avond sluiten we af in een restaurant waar ze krokodil en kangoeroe serveren. Dat moet je hier toch hebben geprobeerd! Jamm.

En dan alweer onze laatste nachtje! 5 weken samen geweest en nu weer afkicken! Op naar het vliegveld. Mark heeft niet dezelfde vlucht, vandaar dat ik nu hier alleen in China zit. Toch wel zenuwachtig hoor! Wat gaat de toekomst brengen?! Ik heb afgelopen 6 maanden alleen maar vakantie gehad. Nu komt het echte leven weer… Volwassen worden.. Een baan zoeken.. Gym opleiding volgen.. Werken…en weet ik wat nog meer allemaal! Ik kreeg vaak de reactie of ik het niet eng vond om te reizen? Hmmm dit vind ik pas eng! Geen student meer! Geen backpacker meer! Maar ik ben er ook wel weer aan toe. Voor nu dan… Ik heb mijn volgende plannen alweer gemaakt. Barcelona, Canada, Peru, Mozambique, Europa tripje, Cambodja…

Na 30 uur reizen, twee keer overstappen kom ik dan eindelijk aan in Amsterdam!! EINDELIJK THUIS! Bianca stuurde dat ze Pip niet mee hadden genomen. Hmmmm jammer! Ik kom door de deur, staan daar Mam, Bianca en Jill met een groot spanbord! WELKOM THUIS LISAN! En wat is het toch fijn om hun weer te zien!!! Ennnnn!!! PIP IS ER OOK BIJ!! Whaaaah wat was dat hondje blij!!!! HELEMAAL GEK! EN IK OOK!! Zoooo fijn om Pipje weer te knuffelen! Daarna Zoey en Tygo van school halen. Lekker samen eten en kadootjes uitdelen. Fijn om weer thuis te zijn!

En nu ben ik weer thuis. Weer een eerste nacht in mijn eigen bedje gehad. Het leven gaat weer verder. Maar ik blijf gewoon dromen over mijn reis en over volgende mooie avonturen die ik ga beleven. Gewoon verder dromen. Ik heb echt mijn droom waargemaakt, dus waarom er niet mee verder gaan! Dit was het dan! 6 maanden de wereld rondgereisd!

I LIVED MY DREAM!

Reacties

Reacties

Diny van der Burgt

welkom tuis Lisan en ik heb genoten van je reisverhalen.
Op naar de volgende...! Groetjes aan je pa en ma, die zijn weer heel heel blij dat je weer thuis bent.

Miranda

Hee Lisan,

Welkom terug op Nederlandse bodem.
Wat een super gave tijd heb jij gehad. Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen. Al je avonturen waren ontzettend leuk om te lezen. Heb met een grote glimlach (en soms hard lachen) aan de computer gezeten.
Heel veel succes met dat wat je nu gaat doen en blijf lekker dromen van alles wat je in de toekomst nog meer wilt gaan doen.

Groetjes,
Miranda

bianca

Jammer dat we je leuke verhaaltjes moeten missen. ... maar zoooooo blij dat je weer thuis bent!!!!! Heb mn maatje echt gemist deze maanden. Xxx

Britt Timmermans

Lisan,

Erg leuk om je verhalen te lezen en je te volgen terwijl jij je droomreis maakte!
Gelukkig ben je weer goed thuis gekomen.
Heel veel succes in de toekomst en we komen ons vast nog een keer tegen!

Groetjes Britt

Mam

Je hebt een ontzettend mooie reis gehad, een hele levenservaring. Ik ben wel heel erg blij dat je weer thuis bent.xxxxxx mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!