Lisanvanstipdonk.reismee.nl

Everything tries to kill you in Australia..???

Touren door Australië: in ons hippie busje met twee groene spookjes op de zijkant, zonnetje in het vooruitzicht, cd van Muse op, kangaroe’s hoppend langs de weg (soms dan.. we zien eigenlijk vooral dode skippy’s half op de weg liggen), Mark die vloekt omdat iemand remt of omdat hij bijna een hele mooie vogel plat rijdt, ik de meeste tijd knikkebollend koala’s probeer te zien. Zo hebben wij vooral de afgelopen tijd doorgebracht. Van Sydney naar Cairns , zo’n 3000 km.

Ons Australische avontuur begon in Sydney. Wat een leuke stad! We hebben de afgelopen twee nachten in een poep chique hotel onze laatste nachtjes in Nieuw Zeeland gespendeerd. Maar in Sydney gaan we weer een beetje op de kosten letten. In een crappy hostel, waar de veren nog net niet door het hoeslaken doorheen steken, waar de gang naar een wietplantage ruikt en de haren in de douche nog net niet het putje vestoppen…

Maar verder is Sydney echt een wereldstad! De eerste blik op the operahouse! Yep! We zijn echt in Australië! Papegaaien, meeuwen, een soort witte met lange zwarte snavel dinosaurus vogels proberen overal eten te pikken! Leuke eettentjes, barretjes! We hebben het meteen naar onze zin hier! De eerste avond hebben we afgesproken met Ine, Dave, Bjorn en Merel en gaan we lekker ergens eten. Echte Australische schnitzel! In het hostel van Ine sluit Bryan ook nog aan! Weer gezellig met die groep! Al zijn Mark en ik wel een beetje degelijk en gaan wij niet mee op stap…. Slecht he!

De volgende dag gaan we wat rondlopen om Sydney verder te verkennen. Via de botanische tuin naar haven en the operahouse. Allemaal heel mooi! Het lijkt ook echt best wel zoals in de film. Alleen heb ik de tandarts praktijk van Nemo nog steeds niet gevonden… Wel een hele hoop meeuwen. MINE?

We konden in NZ geen whalewatch doen, maar hier wel!! Jaaah blij als een puppy, kijk ik Mark aan! DOEN DOEN DOEN???? Hup die boot op en walvissen spotten! We moeten uitkijken naar het blazen van de walvis. Als het goed is zie je omhoogspuitend water dat met een hele hoge kracht naar boven wordt gespoten door de walvis. We kijken, kijken en kijken.. Na een heeeele lange tijd zien we dan in de verte een walvis! WHAAHHH helemaal opgewonden! Een echte bultrug daar in de verte! We moeten nu even afwachten hoe vaak de walvis naar boven komt. En we wachten… En we wachten…. En wachten… Na zo’n half uur wachten komt de kapitein tot de conclusie dat deze walvis een beetje verlegen is… Ik probeer nog walvis te praten, zelfs met een accent.. precies zoals Dori, maar het wil niet baten. Geen walvissen meer… Gelukkig mogen we de volgende dag wel terugkomen om het nog een keer te proberen. Duimen dan maar!

‘s Avonds gaan we lekker uiteten en willen we the operahouse in het donker zien. Romantisch wandelen we door het park als het kei hard begint te regenen! En dan ook echt KEI hard! Na 10 minuten te hebben geschuild onder een boom, wat niet echt helpt geven we het maar op. En natuurlijk na 5 minuten is het droog, maar zijn wij alweer bijna in het hostel…

Poging twee walvissen: Dezelfde tour, dezelfde grappen, ik wist alle antwoorden op de vragen, we lachten al voordat de meneer de grappen had gemaakt.. haha… flauw! Eventjes rondvaren.. negatieve Mark die de hoop alweer opgegeven heeft en BAMMM WALVISSSS!! TWEE!! En blijkbaar zijn er nog meer! Kijk goed rond zegt de kapitein. Natuurlijk doe ik dat en kijk ik naar links, goed zoekend, terwijl iedereen naar rechts kijkt en er een ENORME walvis recht voor de boot een sprong maakt! Ik zag nog net de plons! Booeee! Mark stond er gelukkig recht met zijn neus bovenop! Echt heeeeeel gaaf zegt ie!! Wauw wat zijn ze groot.. En ik ben maar een klein beetje jaloers! Maar geluk voor mij zijn de walvissen erg actief! Slaan met de vinnen, een staart te lucht in, een stuk verder zwemmen nog 2 walvissen, waarvan er eentje met zijn kop omhoog komt. Genieten! En jaaa hoor weer springt er een omhoog en ik heb het alweer zo goed als gemist! Derde keer is scheepsrecht dan maar??? We moeten helaas weer gaan.. zou ik het dan echt niet zien?? Ik probeer nog even zachtjes walvis te praten (Mark kijkt me anders zo boos aan) en net op het moment dat ik aan het filmen ben, besluit de walvis naar mij te luisteren en maakt nog een mooie jump!!! SUUUUPER VET! Wat zijn die beesten toch groot!

We nemen na deze gave tour de bus naar Bondi beach! Ja van tv!! Ik plas bijna in mijn broek van opwinding! Misschien herken ik wel een van de life guards!!!! We hebben daar ook afgespoken met Merel en Bjorn. Nu is het echt de aller laatste keer dat ik Mereltje voorlopig zie! Okee het strand viel een klein beetje tegen.. zand en zee, eigenlijk zoals elk strand haha… en ik zag nergens Harry of die anderen waarvan ik de naam niet meer weet...

Maar dan is het toch echt tijd om ons busje op te halen! We krijgen een verschrikkelijke lelijke paarse bus met dooie vissen..hmmm. Op naar onze eeste stop! Woehoe we hebben er zin in!! Alleen ons busje niet… Midden op een super druk kruispunt, wij staan natuurlijk op een driebaansweg in het midden besluit onze dooie vissen bus om niet meer verder te rijden. Top dit! Een half uur op weg en nu al panne! Gelukkig heb ik een vriendje die heeel duidelijk kan zijn naar anderen en hebben we een uur later een spik splinter nieuw spookjes busje!

We rijden naar One Mile beach. We zitten op een hele mooie camping midden tussen de bossen. We gaan lekker naar het strand. Helemaal alleen op het strand een beetje met de voetjes in het zand. Als we terugkomen is het al donker en zien we daar onze allereerste echte wilde kangaroe midden op de camping!!!! Met “everything wants to kill you in Australia” in ons hoofd houden we afstand en kijken we naar dit leuke diertje. Als hij ons even later achterna rent vinden we dit dan toch wel even spannend en gil ik het uit! Beetje jammer dat we een half uur daarna erachter komen dat deze kangaroe Josie heet en hier is opgegroeid… Maar achhh het is toch een soort van semi wilde, ik keur het goed!

We vertrekken richting Byron bay. Super leuk hoor ik van iedereen. Maar Mark en ik voelen ons hier niet helemaal thuis. We kamperen bij een hostel met wel een heeeeel erg hippie achtige uitstraling. Allemaal kleine oogjes, grote pupillen, dreadlocks , streepjesbroeken en alles is ‘groovy’. Mark en ik voelen ons hier een beetje minder groovy. We doen wat drankjes in de barretjes en vermaken ons alsnog heel goed met mensen kijken. Ik heb al verschillende onderzoeken gedaan deze reis en Mark sluit zich daar goed bij aan. Mark test al het bier. Het bier is namelijk nogal een beetje licht van smaak, dus is hij hard op zoek naar het lekkerste biertje van Australië. En ik doe vrolijk mee!

We laten de hippies voor wat ze zijn en gaan met ons hippie busje richting Burleigh heads. Een surf plaatsje. Lekker een dagje strand en we zijn naar een dierentuintje gegaan. Daar hebben het enige echte vogelbekdier gezien! Wat een grappig beestje, klopt totaal niet! Ook zien we daar dan toch echte koala’s, maar ik wil ze nog steeds in het wild zien. Dit telt niet!!

Tijd voor wat actie! We gaan een lekkere wandeling maken in het regenwoud. We rijden een uur omhoog de berg op voor het beste uitzicht van Springbook nationaal park. Helaas was het weer het er minder mee eens en hadden we kei dichte mist! Na slingeren aan de lianen, klimmen over rotsen, rennen onder een kletterende waterval en nekkrampend naar boven kijken voor koala’s (die we nog steeds niet hebben gezien!!!) komen we weer bij het uitkijkpunt en kunnen we nu daadwerkelijk het mooie uitzicht zien!

Na weer lekker een paar uurtjes touren komen we aan in Noosa. Lekker weer wat drankjes doen samen en dit vinden we wel echt een leuk plaatsje. Je hebt ook hier weer een nationaal park en ik heb gelezen en gehoord van de veeeele koala’s die hier gespot worden! EINDELIJK! Vol goede moed ruilen we de slippertjes om voor wandelschoenen en maar naar boven staren! Na 15 nesten die doen alsof ze koala’s zijn heb ik de hoop maar weer opgegeven. Ook bij het dolfijnen punt zien we geen dolfijnen en de schildpadden bij het schildpaddenpunt blijven verstopt! Maar ik heb wel een slang gezien! Eentje die vast super dodelijk is, want alles in Australië wil je dood hebben!

We hebben een trip naar Fraser Island gepland en vertrekken vanuit Hervey Bay. Ontzettend vroeg in de morgen vertrekken we met een hele groep in roze jeeps. Wij delen de jeep met 4 Fransen. Massimo waagt als eerste om te rijden door het losse zand en kronkelige paadjes van Fraser. En natuurlijk zit ik weer eens achterin waar ik letterlijk alle kanten op ga! Na een tijdje zit ik bijna onder de tassen verstopt! Fraser Island is het enige eiland in de wereld dat helemaal uit zand bestaat, maar wel een regenwoud heeft. Daarom best speciaal dat we dit kunnen zien! We stoppen bij lake Mackenzie. Een suuuuper mooi helder blauw meer met een wit strand. Heb een paradijs in je hoofd en zo zag het eruit! Genieten! We vertrekken weer hobbelend over alle bulten naar ons slaapadresje van die avond.

Ik kijk hier helemaal naar uit, eindelijk weer een matras. Ons busje is echt heel fijn, maar ohhhhhh wat een hard matras. Ik ben echt een zeikerd met slapen, al is het al heeeel wat minder geworden tijdens mijn reis,maar dit matras is echt te hard!!! Of eigenlijk te zacht, waardoor we op de planken liggen. Ik heb ondertussen al een fleece dekentjs en mijn slaapzak eronder gelegd en ik zeur nog steeds! Gelukkig kan Mark daar wel tegen en geeft ie me extra veel massages! Maarja.. dit bewijst mijn punt dat alles in Australië je dood wil hebben.. zelfs dit matras!

Die avond doen we heel wat drankjes met de groep en is het een gezellige avond. De vroege ochtend erna gaan we weer snel de jeep in en crossen we over het strand naar allerlei mooie dingen van Fraser. Vanaf de kust kun je walvissen zien! Ze zijn echt super dichtbij, heel gaaf!! Walvissen zijn zoooo cool!

Na een hele dag vol Fraser komen we weer terug in Hervey bay, waar ons busje vrolijk tonguitstekend op ons wacht. Die ochtend worden we echt het busje uit gezweet! De temperatuur neemt hier goed toe, dat merken we wel! Ochtendduik in het zwembad en door richting Airlie beach!

Door naar weer andere mooie dingen met het lieve vriendje! Wij genieten ondertussen volop! Het is super fijn samen! Lekker touren en ons ‘groovy’ voelen haha! Komende dagen spenderen wij heerlijk op een zeilboot in het paradijs! Mark gaat lekker duiken, ik snorkelen, zwemmen tussen de schildpadden…GENIETEN op en top!!

Reacties

Reacties

mama Mieke

Ja Ja wij werken wel.

Nee hoor niet jaloers gun 't jullie van harte geniet nog... Liefs van ons.

Mam

Wat vind ik het toch fijn dat het eigenlijk alleen maar leuk is en fijn, behalve dan dat matras, maar ach, als dat alles is.
Geniet nog maar even, over 12dagen ben je weer thuis. Ook fijn.
XXx mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!