Lisanvanstipdonk.reismee.nl

Snot, stokjes, slurpen, slijm, schildpaddeneieren -->Azië!!!

Wow Azië! Wat een cultuur shock krijg ik hier even! Azië is toch wel echt even wat anders vind ik! We komen na een lange, wederom lekkere luxe (EMIRATES), vlucht aan in Singapore. Daar merken we meteen al een verschilletje… Wij hebben ondertussen na 2,5 maand het Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse tempo aangenomen. Rustig aan, niet stressen, niet duwen… Maar de Aziaten denken daar anders over.. Hup Hup dat vliegtuig uit! Hup hup de baggage halen, elleboog hier, handje daar… Wow rustig aan mensen! We moeten eerst een trein hebben naar ons hostel. En wat is het hier netjes! Alles super op tijd op de seconde nauwkeurig. Jap.. we moeten echt weer even acclimatiseren!

In ons hostel aangekomen ontmoeten we meteen twee Fransen. We gaan naar little India.. Jup. We zijn in Singapore, maar gaan naar een Indiase wijk haha. Sara merkt ondertussen dat ze wel erg vaak is gestoken! Heeel haar benen zitten onder. Waarschijnlijk bed bugs!!! Oooooh neee he! Het zal toch niet! Ik heb al allemaal horror verhalen gehoord en gelezen over deze beestjes die de budget backpacker langzaam maar zeker leegzuigen! En zitten die in ons hostel? Oh oohhhh! Maar daarover dadelijk meer.. voel je het al kriebelen??

Little India is leuk! Ik heb de laatste maandjes al allemaal verhalen gehoord van Marlou over India en ik kan me nu wel een beeeeetje voorstellen waar ze over praat. We gaan naar een hele mooie kleurrijke tempel. Alle mensen zijn zelf een gebed aan het houden, ze krijgen een rode stip op hun gezicht, er wordt van alles met melk gedaan.. Hmm ik moest nog steeds opzoeken waarom ze dat doen! We gaan lekker wat eten. Merel verbrandt haar mond.. eerste kennismaking met het spicey eten hier!

Okee… maar de bedbugs dus! Teruggekomen in ons hostel blijkt dat echt het hele hostel vol zit… Allemaal mensen in de woonkamer komen met nieuwe verhalen. In dat bed, in die kamer, in die stoel. Iedereen zit te krabben. Sara haar benen zitten ondertussen echt heeeelemaal onder de bultjes. Dus Merel en ik onze kamer ook maar even checken. En dan zien we meteen een busje bedbug spray er staan.. hmmm help. En ja hoor. Ook in onze kamer zitten er een paar. Gelukkig kunnen we er maar een paar zien en die spuiten we royaal onder! DIE BUG DIE!!! Ik moet zeggen dat ik prima geslapen heb hoor! Al zijn we wel heel blij met ons sleepsheet (dankjewel Lieke!) Sara is de volgende dag trouwens wel verdwenen.. opgegeten door de bed bugs??????

We gaan vandaag lekker Singapore verkennen! We zijn echt heel enthousiast over deze stad! Wat goed geregeld allemaal en zo schoon en allemaal leuke lampjes! We gaan naar een botanische tuin. Blijkt echt suuuper mooi te zijn (en super duur?) Een overdekte bloemenzee, super mooi. Merel en ik vonden het meer een veredelde Coppelmans, maar goed. Er was ook een heel hoog gebouw. Wij liepen geheel onwetend de lift in om naar boven te gaan. En we gingen ook meteen naar verdieping 18 van de 57. Daar stapt iemand in en wil naar beneden.. huh hoezo gaat die lift naar beneden? We zien dat die man een pasje gebruikt. Hmmm blijkbaar moet je een pasje hebben voor de lift en ging hij toevallig omhoog. Dus waarschijnlijk zal je ook moeten betalen om naar boven te mogen. Maar dat past natuurlijk niet bij ons “arme sloeberleven” dus kijken wij een meneer heeel lief aan en gaan illegaal naar boven! En wat een uitzicht! We besluiten meteen dat we dat in de avond nog een keer gaan doen! En ook ’s avonds lukt het ons weer illegaal naar boven te glippen! Stelletje illegalen. En we hebben even goed in de camera gekeken ;) Dus nu is er een heel Singapore een zoekactie naar ons op zoek.. WANTED!

Snel naar Kuala Lumpur Maleisië dus! Met de nachtbus van 5 uur… weinig slaap! Merel wil perse die twee speciale torens zien van Kuala Lumpur. Dus in de vroege morgen (4 uur!!!) wij met onze zware backpacks Kuala Lumpur afstruinen op zoek naar die torens. Alle mensen zijn zo behulpzaam en sturen ons 20 verschillende richtingen in.. super! Na een uur rondlopen komen we erachter dat die speciale lichttorens in de ochtend de lichten uit hebben en dus twee saaie torens zijn. Maar we hebben ze gezien! CHECK! Snel naar het vliegveld, want we willen een vliegtuig boeken naar Medan. Op naar Sumatra! En omdat we een nacht hebben gemist gaan we lekker op bankjes op het vliegveld slapen. Ik voel me een echte backpacker nu. Slapen op het vliegveld. En het is nog best prima ook nog!

Medan is echt de lelijkste stad ooit! Dat staat overal en dus vinden wij dat ook. We gaan dan ook heeeeel snel met een busje naar Bukit Lawang. De jungle. Het rijk van de ORAN OETANGS! Bukit is een leuk dorpje in de jungle. We gaan de dag erna meteen de jungle in! Samen met Felix onze gids, mowgli het hulpgidsje en 5 andere meiden. Er komt eerst een zwaar stukje zegt Felix. En zwaar is het! Woow met handen en voeten ga je bijna verticaal omhoog. Twee meter en het zweet staat, gaat en stroomt al overal! Ik ga na Felix als eerste en de rest krijgt meteen een lekkere douche van al dat gezweet van mij. Merel glijdt constant uit.. sorry Merel…Nee grapje. Als ik af en toe mijn shirt uitwrong viel het best mee hoor!

We zien al heel snel een groepje aapjes! Longtail makaakjes. Die aapjes voelen zich snel op hun gemak tussen ons. Dat is duidelijk als ze wel een hele vreemde positie aannemen… en dat in gezelschap. Schandalig hoor! Als een stelletje blije meisjes zijn we al helemaal in onze nopjes met dit groepje aapjes, maar Felix tikt me al snel aan en wijst hoog in de bomen. En jaaaa hoooor!!!! Daar zit een suuuper grooote super geweldige ORAN OETANGGG!!!!! Jaaaa de eerste is gespot! Al merkt de rest van mijn groepje daar helemaal niks van.. die zijn nog altijd druk bezig naar de seksende aapjes te kijken… vieze meisjes dat ze zijn!

Na de nodige foto’s van de Oran gaan we weer verder met onze jungle tocht. Hijgend, zwetend, klauterend de berg op en af! Wat is de jungle toch mooi. Zo groen, overal andere kleuren groen! Allemaal lianen, grote groene bomen, de verschillende geuren en geluiden! Echt ik geniet! Een of ander insect dat echt het geluid maakt van een boor! Een andere die een fluit nadoet, vogels die de mooiste geluiden maken. De jungle is zo mooi! Ondanks dat je je een menselijke douche voelt is dit het echt wel waard! Lunch van een bananenblad en super lekker fruit! Een paar uur later zien we een moeder met baby oran oetang in de bomen. Het baby’tje speelt lekker in de bomen! Weer een stuk later komt er een Sianmang super dichtbij! Een soort zwarte gibbon. Deze is hier waarschijnlijk uitgezet en weet dus dat mensen eten bij hebben. Tassen dichtlaten zegt Felix. Maar ja hoor,, een van de meiden opent toch haar tas en meteen duikt die aap op haar af en pakt haar tas af! Twee andere apen zitten in de bomen af te wachten wat er uit de tas komt.. Normaal gesproken zien ze deze apen vrijwel nooit tijdens de jungletrek of van heel ver. Dus we hebben geluk! Super gaaf!

We slapen die nacht in de jungle aan een rivier. Al dat zweet kan lekker afgespoeld worden. Mowgli duikt als een echt aapje meteen de rivier in. Hij heet trouwens niet echt Mowgli. Dat is zijn jungle naam. Maar hij lijkt er wel een beetje op dus wij noemen hem ook zo. Er is nog een andere groep en de gidsen gaan ons eten klaar maken. We eten langs de rivier terwijl we allemaal op de grond zitten. Lekker met je handen eten en jungle spelletjes doen. Die jongens zijn echt aapjes. Hoe ze doen, hoe ze zitten. Heel grappig om te zien. Samen het originele Bukit Lawang lied zingen: Zing even mee:

Melodie Jingle bells:

“Jungle trek, Jungle trek, in Bukit Lawang,

See the monkeys, see the birds, see Oran otang!”

Mowgli’s versie:

“Jungle trek, Jungle trek, in Bukit Lawang,

See the mokeys, see the Mowgli, everbody come…. (hmmm???)

En voor dit moment heb ik mijn luchtbed meegenomen. 3 maanden sleur ik dit ding al mee, omdat ik wist dat we in de jungle op de grond moesten slapen. Ik heb met mijn superkrachten mijn luchtbed al gemaakt… heel goed dus, want hij is nog steeds lek. Super… Maarja. We liggen in de jungle, de rivier op de achtergrond dus Lisan zet je er maar overheen!

LANG ZAL ZE LEVEN!! Merel is jarig in de jungle! Ik heb allemaal filmpjes voor haar bewaard en dus wordt ze toch echt jarig wakker! En lekker meteen een frisse ochtend duik! We gaan nog naar een waterval waar Mowgli een echte jungle kroon voor haar maakt! En Felix maakt ons met echte jungle steen make up helemaal mooi op! We zijn echte jungle queens! We moeten helaas weer terug en dat doen we via tubes. We gaan met een soort bandenboot terug de rivier af naar Bukit Lawang. Heel erg gaaf!! Die avond zitten we met alle toeristen en locals en worden er allemaal liedjes gezongen! Ook lang zal ze leven en vader Jacob komen aan bod. Zelfs Guusje Meeuwis wordt niet overgeslagen! Echt heel erg gezellig!

Maar ons jungle avontuur komt alweer ten einde en we vertrekken naar Lake Tabo. Samen met Niel en Imke. Twee Nederlanders die ons budgetreisje wel interessant vinden. Ze staan zowat met open mond naar Merel te luisteren die even een kamer regelt voor 1 euro. Echt een harde tante is dat aan het worden. Zelfs 20 cent meer betalen zal ze niet! En dus slapen wij die nacht voor 1 euro per persoon in een best mooi huisje. Het uitzicht is heel mooi in ieder geval… het bed wat minder. De grond van de jungle was ongeveer even hard maar ach…. We gaan het eilandje wat rond en belanden in een soort schuur waar allemaal mannen aan het zingen zijn. Wij natuurlijk hop daarbij gaan zitten. Ze drinken eigengemaakte wijn die naar paardenpis smaakt en zijn allemaal aan het zingen! Super gezellig!

De dag erna huren we een scootertje en gaan lekker op pad. Ook ik besluit na een uurtje te rijden! En ik kan het gewoon! Ik ben zoooo trots op mezelf nu! Echt een heel chill dagje gehad.. beeetje jammer dat onze band niet 1 maar 2 keer kapot is gegaan maar ach. Lekker een beetje rondtouren. Erg gezellig met Niels en Imke! Al gaan we de dag erna alweer door naar Padang.

17 uur met de bus…. En daar komen we pas echt in aanmerking met de eigenaardigheden van de Aziaten. Openbaar boeren, dat kan! Je neus echt ongegeneerd ophalen, dat kan, slijm wegspuwen, dat mag… hmm Vooral Merel geniet daar zichtbaar van…En niemand zegt er wat van… Oordopjes in en slapen maar!

In Padang willen we eigenlijk naar de Mentawi eilanden. Suuuuper mooi, maar blijkbaar ook super moeilijk te bereiken helaas.. STOM! En hulp krijgen we niet echt. Niemand spreek (of durft het niet) Engels. Merel is weer echt een bezienswaardigheid met haar lange benen en er wordt dan ook weer fijn naar ons gestaard… Ja okee, het kan ook een beetje liggen aan onze korte broekjes. Hier zijn ze best streng Moslim, maar het is zoooo heet!

We skippen de Mentawi eilanden dan maar en gaan op ons eigen houtje wel een strand zoeken. Dus een mini bus in met 25 anderen. Opgekropt op de achterbank waar zelfs ik te lang voor ben op naar een strandje. En daar liggen we een uurtje later tussen allemaal afval in onze bikini. We hebben wel eerst aan meerdere mensen gevraagd of dat niet tegen de Moslim cultuur gaat enzo. Maar we mogen dat gewoon doen. Het voelt een beetje ongemakkelijk, zeker als er een paar vrouwen verderop naar ons gillen. Maar ja het was echt okee zeiden ze… Al zou ik het misschien niet nog een keer doen… Niemand heeft iets tegen ons gezegd, en we zijn wel lekker bijgebruind. En het strand was best okee als je tussen het afval door keek (nog zo’n cultuurverschilletje)

Padang was het niet helemaal voor ons, we besluiten om verder te gaan naar Java. Yogyakarta! Een super leuke, mooie stad hoor ik van vele! Dus daar hebben we zin in! Ook is het daar weer iets toeristischer. We willen niet teveel toeristische dingen heb ik al meerdere keren gezegd, maar nu willen we het wel weer eens! We zijn al zolang met z’n tweetjes en zien echt weinig “echte backpackers”. Kunnen we vast wat wennen. Met Bali, Nieuw-Zeeland en Australië in het vooruitzicht.

Yogya is meteen al leuk! De mensen helpen ons zooo goed! Het hostel biedt een leuke tour aan. Ja fijn! Ons eerste dagje in Yogya gaan we eerst het tempelcomplex Prambanan bezoeken. Even cultureel doen. Echt heel mooi! En daarna lekker shoppen haha… ja we blijven toch meiden! En het is zoo lekker goedkoop hier. Shoppen en daarna nog wat andere culturele dingen doen. Jammer dat die dicht zijn om 3 uur door Ramadhan.. oeps. Nouja dan maar lunchen bij Dunkin’ Donuts. Cultuur barbaren ja i know!

Morgen moeten we om 4 uur op staan voor de Borobudur. Wederom een mooie tempel! Super veel zin in!

Al bij al bevalt Azië me erg goed, ondanks de gekke gebruiken van de mensen soms. Het is wel echt even wennen. Ik moet echt soms mijn best doen om de mensen niet steeds aan te spreken op hun gedrag. Al lukt dat niet helemaal als een kerel mij vertelt dat ze schildpad eieren eten… en als ik een heeel mager paard zie voor een koets! En ik kijk ook heel boos als ze op de grond tuffen… wie weet..

Reacties

Reacties

Dinia

Mooi verhaal weer Lisan, volop genieten voor mij.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!