Lisanvanstipdonk.reismee.nl

TIA: This Is Africa

Jaaa daar zijn we dan! In Afrika! 5 jaar geleden heb ik hier het reisvirus opgelopen. En wat voelt het al meteen weer goed. Een soort van thuis komen ofzo. In de winkel ligt daar meteen mijn favorietje chocolade reep: De PS bar!! En biltong!! En de koekjes die ik een maand heb gegeten en en en!!! Merel en ik zijn zo blij! Want ook voor Merel is het allemaal weer herkenbaar. Zij heeft hier 4 jaar geleden stage gelopen. En wat heerlijk dat we nu gewoon Engels kunnen praten. Eindelijk worden we weer begrepen en niet uitgelachen om ons slechte Spaans. Al zeg ik wel nog steeds “Sí” tegen iedereen. Al was dat er na een paar dagen ook wel uit en heeft het plaats gemaakt voor de Afrikaanse yoah.. beetje Brabants eigenlijk. Geen yes, geen yeah, maar yoah.

Capetown, dat is onze eerste bestemming. Voor Merel een tweede keer. Dit mag ik dan ook de hele dag aanhoren. Ooohh we moeten echt daarheen! OOH DE SPURS!! Daar moeten we gaan eten!! Oooohhh op dat strand heb ik leren surfen! Ooooh Long street wauw wat heb ik hier veel gefeest! Oohh Debonairs!! Daar hebben ze de lekkerste pizza ooit met allemaal vlees! Oooh Mama Africa, daar kun je krokodil eten! Verder is Merel helemaal niet op eten georiënteerd ofzo… En het fijne hiervan is dat we nergens heen kunnen, vanwege ons budget… Arme sloebers!

De eerste dag gaan we meteen op pad! We willen namelijk zo snel mogelijk een auto regelen voor de komende weken. Dus alle verhuur bedrijven af. Daar komt nog best wel wat bij kijken! Want willen we onbeperkte kilometers? Willen we verzekerd worden voor banden? Voor kapotte ruiten? Voor het onderstel van de auto? Een klasse A of klasse B? 4 wiel drive? En hoe zit de verzekering in Namibië en Botswana? Ik weet ondertussen heel wat meer over auto’s en verzekeringen dan ik eigenlijk wil weten. Maarja we moeten het wel even goed regelen. Ik heb nooit zo’n geweldig geduld met deze dingen, dus na 2 bedrijven ben ik er eigenlijk wel al klaar mee haha… Maar gelukkig is daar verstandige Merel en die loodst ons er doorheen. We zijn heeeel veel informatie rijker, helaas hebben we nog geen auto…Maaar we weten wel ongeveer wat we willen! Omdat we zo hard hebben gewerkt mogen we ons natuurlijk wel even trakteren op iets lekkers! En ik vind 3 of 4 uur zoeken wel lang zat en wil even wat anders doen.

Dus besluiten we om een.. jaa je bent een sloeber of we je bent het niet.. een FREE tour for tips door Kaapstad te doen. Ofja door de Boerkaap dan. Dit is een wijk waar alle mensen streng moslim zijn. In die wijk mag bijvoorbeeld absoluut geen alcohol gedronken worden. Beetje apart dat de grootste liqor store dan tegenover die wijk ligt, maar goed. Hier is ook de oudste moskee van de stad. Alle slaven van vroeger kwamen in deze wijk wonen. Slaven vanuit allerlei gebieden en landen en het enige wat ze met elkaar gemeen hadden was het geloof. Dat geloof was trouwens streng verboden hier. Overal werd gecontroleerd of mensen een Koran bij zich hadden en deze werd meteen ingenomen. Een man heeft vervolgens de hele Koran uit zijn geheugen overgeschreven. Die Koran ligt nog steeds in die moskee en is helemaal perfect nageschreven. Slaven hebben een verschrikkelijke tijd gehad en waren nu eindelijk vrij. Dit is de reden waarom de Boerkaap zo kleurig is. Ze hadden eindelijk wat kleur in hun leven. Een hele mooie gedachte vind ik! Alle huisjes hebben een vrolijke kleur, de straat ziet er zo mooi uit! De mensen die er nu wonen vinden het nog steeds erg belangrijk om de wijk zo authentiek mogelijk te houden en zorgen er dan ook voor dat de ‘grote stad’ het wijkje niet overneemt.

Na dit korte geschiedenislesje zijn we wat gaan shoppen. Natuurlijk nieuwe armbandjes (helaas was ik de mijne al na een half uur kwijt!!) En toen was daar een FOOD HALL! Met biltong (gedroogd vlees) ijs, milkshakes, chocolade. Oooh en dan is het zoooo moeilijk om niet alles te kopen!! Okee één ijsje en een fruitshake dan.. We hebben al zo lang niks gehad en moeten toch iets eten en morgen doen we wel weer wat minder…

Maar ja… de zaterdag avond in Kaapstad. We MOETEN natuurlijk even op stap. Niet omdat we dat leuk vinden hoor… we moeten mensen vinden die mee naar Namibië willen reizen. Dat kunnen we misschien het beste doen als we op stap gaan waar andere backpackers zijn. Wij vinden dat heel vervelend natuurlijk! Dus op naar Club 31. In een heel hoog gebouw helemaal boven in, een heel chique hoog gebouw, met heel chique geklede mensen. Hmm misschien ben ik lichtelijk underdressed met mijn rok en allstars.. Ah well backpack life! Allemaal meisjes met hele brede riemen om, oh wacht dat zijn rokjes. Dikke hakken van 15 cm, liters make up op.. Op de wc bij de dames hangt zelfs een roze stijltang! Lichtelijk underdressed indeed…. Maar ach na een paar tequila hebben we dat helemaal niet meer in de gaten! Helaas zijn er weinig andere backpackers. Dus onze missie om mensen te regelen is niet helemaal gelukt, maar we hebben in ieder geval een erg leuke avond gehad. Hik!

Zondag ochtend…oeh lijkt een beetje op de hockey zondag ochtenden.. Het is een klein beetje zwaar om op te staan. Maar we moeten! We gaan naar Boulders Beach en naar Natasja. Daar heeft Merel 2 maanden gewoond toen ze stage liep. Dus hop kater in de tas en op naar de trein. We moeten een uurtje met de trein. Wat overigens weinig toeristen doen zo te zien. Wij zijn echt bijna de enige blanken hier. Ook in de mini busjes zie je geen toeristen. Die nemen allemaal een taxi. Wij snappen niet waarom, de mensen zijn echt vriendelijk en het is veel goedkoper om zo te reizen. Je moet op je spullen passen ja, maar dat moet je in Eindhoven ook als je in de stad loopt. Prima te doen zo! Wij hebben ons geen seconde onveilig gevoeld.

Boulders beach wauw wat leuk!! Hier zit een kolonie Afrikaanse pinguïns. Wat zijn dat toch leuke diertjes. Als ze zo rondwaggelen. Kom vooral niet te dichtbij, want dan zijn ze opeens een stuk minder schattig! Je hebt daar een heel toeristisch stuk met een platform. Soort van dierentuin. Saai dus. Maar je kunt ook op een strandje en dan moet je over allemaal rotsen klimmen enzo en dan kom je op een stukje strand waar ook veel pinguïns zijn maar heeeel wat minder fotograferende Japanners! Echt zo leuk!! Daarna door naar Fishhoek naar Natasja. Waar we even 10 kilo hapjes naar binnen geduwd kregen! Ek is blij! Ik snap wel dat Merel het hier naar haar zin had! Echt een leuke vrouw! En we kregen een heel overlevingspakket mee voor in de avond. Gratis eten, altijd goed!

Maandag morgen 4.00 uur wakker! WANT IK GA MET HAAIEN DUIKEN!!! Toen we deze reis aan het plannen waren zei ik meteen dat wil ik doen! En nu is het zover! Merel gaat niet mee, want ze heeft dat al eens gedaan. Ons eerste dagje apart! Eigenlijk best raar zo na bijna 2 maanden! Gelukkig ontmoet ik meteen 3 Nederlanders waar ik best een dagje mee door kan brengen. Het haaien duiken is in Gansbaai. Daar aangekomen moeten we eerst een pak papier tekenen. Je gaat met mensen haaien duiken, dus zij zijn niet verantwoordelijk voor als je dood gaat zoiets haha. En ze lokken de haaien met vissporen. Geen levend aas, want dat zijn wij. Top.. leuk om te horen!

We gaan de boot op en moeten zo’n 5 km varen. Dit gaat meteen lekker hard. Er komt even later een storm chaser aangevlogen. Deze vogels worden ook wel the hawk of the sea genoemd. Echt een super grote vogel. Na een tijdje varen leggen ze de boot stil. We moeten een wetsuit aandoen en er wordt uitgelegd wat er zo gaat gebeuren. Ze zetten een spoor uit van tonijn. Ook wordt er een tonijnkop aan een touw in de zee gelegd om de haaien te lokken. Zo gauw de eerste haai is gezien kunnen er 5 mensen in de kooi. Dit is een ijzeren kooi die naast de boot hangt. Het duurt best een tijdje en ik begin al te denken oh nee he! Zal toch wel een haai in de buurt zijn! En dan opeens uit het niets springt daar een kei grote haai omhoog!!! WHAAAAAhhh woowww!! AAAHHH!!! Die beesten zijn echt eng!!! Op tv vind ik ze al eng, maar zo dichtbij!?? En daar ga ik zo bij in het water! Dat beest is suuuper groot! Nee hoor zegt onze guide, dit is nog maar een jonkie van zon 2,5 meter. Ik ga met de eerste groep de kooi in. Okee duikbril op en klim er maar in. Klim er maar in?? Hoe dan? Waar moet ik mijn handen neerzetten en voeten? Waar is die haai? Dadelijk pakt ie me? Maar deze mensen zijn nogal van het no nonsense en gewoon hup erin. En so we did..

Sta je daar met 5 mensen naast elkaar. Ik kon mooi op een boei staan, dus mijn voeten bleven binnenboord en je handen kun je neerzetten op en stang die ook binnenboord is. De guide roept heel hard DOWN DOWN DOWN dan moet je zo snel mogelijk onder water, want dan is de haai bij de kooi. En wooowww daar is inderdaad de haai bij de kooi!! Super dichtbij! Die rijen tanden!!! Die kiewen! En zooo groot! Woow ik was helemaal aan het shaken van de spanning! Echt wel heeeel erg gaaf! Daarna kwam ie recht op mij en het meisje naast me af. Hij kijkt je echt aan. Je bent echt voer voor dat beest! We mochten zo’n 15 minuten in de kooi. Er zaten ondertussen 2 of 3 haaien die om de beurt ons even komen checken. Maar ook buiten de kooi is het zoo gaaf! Na een tijdje kwam er een great white shark. De ‘kleintjes’ zijn namelijk gewoon whites sharks maar een van 4 meter is een great white shark. Wauw wat een enorm groot dier! Zwemt er een grote zwarte schaduw onder de boot door. Dat ijzeren kooitje is echt een nietig ding vergeleken die haai. Echt zoals in de film. Een wit speedbootje en een enorme haai eronder! Die ogen, helemaal zwart! Gewoon dood! Deze dieren stralen echt alleen maar koelbloedigheid uit! Daar moet je wel een soort respect voor krijgen!

Ik mag nog een tweede keer in de kooi. Er zwemmen ondertussen 8 haaien rond onze boot. 2 of 3 great white sharks en de rest jonkies. Ik zit in de kooi en een suuper grote komt RECHT op me af! Echt zoo dichtbij dat hij bijna de kooi raakt! Ik wist niet dat ik zo hard kon gillen onder water! (heel lekker met al die dode, rottende, drijvende tonijn daar) Ze komen zooo dichtbij. Een keer beet een haai zelfs even in de kooi. Toen stond ik helaas op de boot, maar goed, toch wel echt gaaf om te zien! En deze haaien zijn dit niet gewend. Haaien zijn namelijk migratie dieren en blijven maar ongeveer 2 weken in dit gebied en zwemmen dan weer verder. Ze worden ook niet gevoerd. Alleen gelokt door de tonijn. Wij zijn het levende aas. En dat is duidelijk. Ik was heel blij met dat kooitje eromheen! Maar wat een ervaring! Wat ontzettend gaaf!

Dinsdag gaan we eerst naar de Tafelberg. Met de kabelbaan, want we hebben niet al te veel tijd. We hebben namelijk eindelijk ons autootje weten te regelen. Een zilveren Volkswagen Polo. Echt een luxe ding! We hebben zelfs een usb aansluiting, dus kunnen we onze eigen muziek luisteren! Suuper chill! Al denkt Merel daar soms anders over als er weer een Disney (FROZEN) liedje voorbij komt en ik met mijn gouden keeltje heeeel hard mee zing!

Merel mag (moet van mij) als eerste rijden. In de stad, links rijden, de verkeerde kant! Met de verkeerde hand schakelen. Met als resultaat dat de auto natuurlijk een paar keer afslaat. Maar als ik had gereden waren we waarschijnlijk na 10 meter al overleden. Mereltje heeft ons veilig naar Blouberg strand weten te leiden. Daar hebben we echt een heel mooi uitzicht op de stad. Maar nu op naar Namibië! ROADTRIP!!

Als het wat rustiger is op de weg durf ik ook wel een poging te wagen om links te rijden. Ik ben sowieso al een beetje een ramp met auto’s, maar links rijden is weer een heel ander ding! Whaah die auto botst tegen me op! Aah die bocht kan niet! Oja hoor, weg werkzaamheden. Lisan let op die pionnen! Aah waar is de lijn op de weg? Hoe weet ik nu of ik niet half op de verkeerde weghelft rij!We rijden tussen de bergen door, een klif aan de ene kant, met mij achter het stuur. Hmm voel me weer een beetje 18 jaar! Maar het went gelukkig best snel. Tot mijn eerste rotonde… die is de verkeerde kant op!

Bij Clanwilliam in de buurt zijn hele gave oude rotsschilderingen. Dat wilden we in Zuid-Amerika al graag zien, maar dat ging toen niet. Dus hop daarheen! Eerst een korte wandeling. En wat zie ik daar?? Jaaaa springbokjes! Jaaaa ik ben echt in AFRIKA!!! Het eerste echte wild is gespot! LOVE AFRIKAAA!!! Er zijn 9 sights met rotsschilderingen. Wel echt gaaf. Gewoon van duizenden jaren geleden!

Maar op naar Namibië! Ons volgende land! Bam we zijn de grens nog niet over of er is geen boom meer te zien. Ja Namibië is droog. Dat is duidelijk.

We hebben wel gemerkt dat de slaapplaatsen best duur zijn hier. Maar er zijn ook veel campings. Dus misschien kunnen we wel gewoon een keer in de auto slapen? Als de nood echt hoog is? Oftewel 2 uur later betaalden we voor een camp plaats. In de auto slapen. Zo meteen wat koken. Oh de stroom valt over 20 minuten uit?? Top we hebben rijst vandaag. Dat wordt harde rijst. De dag ervoor was de stroom ook al opeens uitgevallen, maar gelukkig waren onze noodles toen al warm. Ach ja..dan komt daar de beroemde spreuk over Afrika. TIA. This is Africa. Heeft ook wel weer z’n charme! Die spreuk zullen we nog wel vaker zeggen haha.. De nacht in de auto was nog niet eens zo slecht! Gaan we echt wel vaker doen!

We gaan de dag erna naar de Fish River Canyon. Soort van Grand Canyon gebeuren. Erg mooi en indrukwekkend! Dat is ook de eerste keer dat we van de verharde weg afgaan met ons kleine bakkie. Heel fijn dat we de hele tijd worden ingehaald door de fully equiped 4WD cars… Maar wij komen er ook wel! Alleen iets trager. En ondertussen zien we wel al het wild. Struisvogels die de weg over steken, springbokjes die over de bosjes springen, zebra’s in de verte (Ja Merel die had jij heeeel goed gespot, en die rotsen die ik voor beestjes aan zag was niks, ik weet het) , een gemsbok. Ik hou echt van Afrika!

Die nacht zoeken we weer een slaapplaatsje en zo belanden we bij een kerkgemeenschap. Een oud Duits nonnetje laat ons de kamer en keuken zien. Heel grappig! Luxe lodge, nacht in de auto, in een nonnenklooster. We maken wat mee zo!

En toen op naar Windhoek. Een flinke rit voor de boeg! Over een best saaie weg eigenlijk. Al zie je onderweg ook weer best veel. Bavianen met een baby op de rug, mensen die langs de weg lopen, terwijl we al minstens een uur geen huizen hebben gezien. Die mensen proberen te liften. En wij crossen kei hard door. Toch voelen we ons wel een beetje lullig, we weten nu zelf ook hoe het is om te liften (en dat niemand stopt)… We gaan nog wel eens mensen mee laten liften spreken we af. Met alleen een paar broodjes pindakaas merk je dat toch wel na een paar uur. Goed excuus voor een dikke magnum, cola en chocolade vinden we! In Windhoek zit ik nog achter het stuur. Oi oi, in de stad, links rijden. Ooh wat een stresss!!! Maaaar ik ben ondertussen zoo goed geworden dat ik ons best veilig tot ons hostel heb weten te loodsen. De auto is maar 3 keer afgeslagen en ik heb maar 1 keer stilgestaan midden op een druk kruispunt. Dus ik ben best trots op mezelf! Zelfs toen Merel kei hard begon te gillen wist ik mijn kalmte te bewaren. Merel zag namelijk een SPURS… een restaurant. Top Merel dat je daar zo hard voor moet gillen! We zijn die avond maar naar de Spurs gegaan voor een hapje eten. Misschien dat ik dan de volgende keer niet een hartaanval hoef te krijgen als we dat restaurant weer tegen komen. En de laatste keer dat we echt zijn gaan uit eten in de avond, dus niet als lunch of snel naar een fastfood iets was alweer in Colombia!!! Jaa voor de rest leven we op pasta met ui, rijst met ei, soep met brood of iets anders goedkoops. Soms mogen we wel eventjes onszelf verwennen toch! Hebben er goed van genoten!

We hebben ook een dagje geshopt! Een nieuw armbandje natuurlijk! En verstandig als we zijn een jerrycan. Voor als we dadelijk in de middle of nowhere zonder benzine staan. We voelen ons zoooo verstandig nu! En een deken voor Merel. Overdag is het hier 30 graden maar in de nacht koelt het echt af naar 4 graden! Als we nog vaker in de auto gaan slapen is een dekentje geen overdreven luxe! En verder lekker een dagje aan het zwembad. Morgen vertrekken we namelijk weer verder! Weer nieuwe avonturen! Hopelijk nog met wat andere travelbuddies. We hebben wat briefjes hier en daar verspreid dat we nog mensen zoeken! Als Merel de komende 4 weken alleen maar mijn gezang aan moet horen is dat een beetje zielig. We zoeken iemand met een iets betere stem (en gevulde portemonnee is ook niet geheel onbelangrijk) Al hebben we gehoord dat lifters hier ook gewoon betalen als je stopt. Dat is heel normaal. Jeaah nieuwe bron van inkomsten dus!!

Maar afrikaaa, we zijn er nog maar een korte tijd maar ooohhh wat hou ik van dit land, van de mensen, van de dieren! Jaa, wij komen hier onze tijd wel door!

THIS IS AFRICA!

Reacties

Reacties

bianca

Ooohhhh ik krijg ik heimwee van je verhaal! !!!
Zoey Zegt: als ik 15 ben dan gaan wij samen met tante lisan naar Afrika. En dan wil ze ook met haaien zwemmen. Ik ook Denk Ik ????

Mam

Ja, Afrika ligt jouw wel zo te lezen. Met Die haaien ben ik blij dat het goed afgelopen is. Wat gaan jullie nog meer meemaken, ik wacht met ongeduld op je volgende verhaal.
Geniet ervan, goeie reis xxxx

Dinia

Lisan wat heb ik genoten van je verhaal en in mezelf zitten lachen, ik heb super genoten......... En wat maken jullie het mee ......genieten

Mark

TIA, zo herkenbaar... toch wel een beetje heimwee.

Miranda

Hee Lisan,

Wat een super avonturen! Wat een spanning en sensatie! Wat een heerlijk moment om jou verhalen weer te lezen! Jullie maken het wel mee, maar vinden overal een oplossing voor en redden je overal uit. Erg leuk om allemaal te lezen.

Heel veel plezier de komende tijd in Afrika. Geniet ervan!

Groetjes Miranda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!