Lisanvanstipdonk.reismee.nl

Feels like home at the other side of the world!

Hier zit ik dan..helemaal alleenig in een heel groot hostel. Merel heeft me gisteren verlaten en trekt nu verder met Bjorn. Best even eng, vind ik toch wel! Maar daar kom ik dadelijk op terug.

Na daaagenlang wachten op Bali, (zooooo vervelend zeg!) kunnen we dan toch eindelijk vliegen naar Nieuw Zeeland. Door alweer een vulkaan uitbarsting konden we niet vliegen. Ik weet niet wat het is, maar al die vulkanen barsten spontaan uit als wij in de buurt zijn! We hebben de tijd in Bali goed besteed met een fles wodka. We moesten eerst een hele dag wachten op het vliegveld, omdat onze ochtendvlucht alweer gecanceld was, maar in de avond mochten eindelijk vliegen!

We komen de volgende avond aan in Auckland. Of is het middag? Of eigenlijk pas vroeg in de morgen? Fijn dat tijdverschil weer. Ik snap er niks van!!! Ik weet wel dat ons hostel allemaal leuke dingen voor in de avond heeft gepland, maar dat Merel en ik om 7 uur naar bed zijn gegaan. Saaie degelijke backpackers dat we zijn. Fris en fruitig gaan we de ochtend erop Auckland verkennen. Met een ontbijtje bij de Mac.. we kunnen daar onderhand een abonnement bij aan vragen. De rest van de dag winkelen we wat. Voelt zo fijn weer! Klinkt raar, maar in Indonesië ben je aan het vechten voor 3 cent en hier mag je gewoon de volle pond betalen. En dat is zooooveel fijner haha. Dat afdingen is echt niet aan mij besteed, al ben ik er wel al best goed in geworden. Ook de kamer in ons hostel, gewoon betalen wat er staat hoppa. Heerlijk!

Wel merken we al meteen dat Nieuw Zeeland inderdaad heel wat duurder is, maar ook daar geef ik vrij weinig om haha. We hebben 4 maanden zooo streng geleefd, hier zitten we sowieso over dat budget heen, dan maar meteen goed! Dat is mijn nieuwe motto!

We hebben maar een dagje Auckland en de beste manier is om dat van bovenaf te zien. Helaas hebben ze hier geen kabelbaan.. Maar wel een skytower. Een prachtige grjize stad met een hele hoop hoge gebouwen. Super.. Hier blijven we dan ook niet lang, want we worden die avond opgehaald door Henny.

Logeren bij familie Nooyen! Henny en Jos zijn vrienden van de ouders van Merel en van mijn oom en tante. Hun dochter heb ik al eens ontmoet in Nederland. Wij gaan hier een paar dagen logeren. Al vanaf het eerste moment voelt het alsof ik thuis kom. Ofja in Deurne in ieder geval. Ze praten plat Deurnes en ontvangen ons alsof ze ons al jaren kennen! Aardappelen vlees en groenten krijgen we die avond. Heerlijk! Het is alsof ik thuis kom aan de andere kant van de wereld. En dat is net wat wij allebei echt even nodig hebben.

Jos en Henny wonen 3 kwartier van Hobbiton af, maar zijn er nog nooit geweest!?? Uitgelegen kans om met ons mee te gaan. Ook heel fijn dat Jos dan kan rijden haha. En wat is Hobbiton leuk!! Het is echt The Shire! En weer voelt het als thuiskomen. Je mag er namelijk officieel wonen als je kleiner bent dan 1,64. Hah jammer Merel! Lekker puh! 44 hobbithuisjes, een klein meertje, korte boompjes, waslijntjes met kleren, groentetuintjes. Het is allemaal zoooo mooi! De boerderij waar dit op gemaakt is, heeft 15.000 schapen. Maar voor de film moesten die schapen ‘eventjes’ verplaatst worden, omdat de schaapjes er ‘te modern’ uitzagen! Er zijn kleine hobbithuisjes, hier werden de grotere acteurs voor gefilmd, zoals Gandalf, voor het effect. De grotere hobbithuisjes zijn voor de hobbits. We leren allemaal kleine dingetjes over de film. Die ga ik natuurlijk niet verklappen, want iedereen moet hier gewoon een keer heen! Het is zooo leuk!

Diezelfde avond hebben Jos en Henny vrienden uitgenodigd en hebben we wederom een heerlijk maaltje! Al die kilo’s die we in Indonesië verloren zijn, komen er in een heel rap tempo weer aan!

We mogen de auto van hun zoon Josh de volgende dag lenen. Josh laat even zien aan Merel hoe ze met een automaat moet rijden. Met een blik vol angst doet hij de deur dicht, handen voor zijn ogen en kijkt hoe Merel de auto in z’n achteruit zet… en hij blijft kijken.. en kijken.. en kijken.. Huhhh die auto doet het niet! Ja Merel, je moet een auto eerst starten, ook bij een automaat. Verder zijn we gewoon veilig bij de Waitomo caves aangekomen.

Deze grotten zijn erg gaaf! Allemaal stalagtieten en stalagmieten. Raak ze vooral niet aan, dat kost je namelijk 10.000 dollar! Erg zenuwslopend voor een wandelend ongeluk als ik. Handen in mijn zakken, geen flapperende handen, rugzak op mijn buik en heel goed naar beneden kijken. En nee, ik ben nergens tegen aan gelopen! Best trots op mezelf!

Het mooiste van de grotten waren de glowworms. Wat eigenljik larven zijn. Duizenden lichtjes in een hele donkere grot! Echt heeel gaaf om te zien!

En die avond kon ik voor het eerst in 4 maanden weer in bad! Oooh wat mis ik een bad! Zo lekker, ja nu voelt het pas echt als thuis! Boekje, wat schuim, lekker opladen. Opladen voor het diner! Want ik kook! Natuurlijk mijn beroemde risotto. Jos lijkt een beetje op ons pap, want hij moet er in eerste instantie niets van hebben. Rijst… hmmppff. Maar ik geloof dat ik hem wel voor me heb gewonnen nu. Die risotto kan niemand weerstaan!

Ik ben een beetje vermoeid van al het reizen en dat komt er nu even uit. Ik besluit dan ook de volgende morgen lekker uit te slapen, terwijl Merel met Jos op pad gaat. En dat was helemaal geen verkeerd besluit, aangezien het zoooo hard regende dat ze niks kon zien tijdens die rit! Echt Nederlands weer. Nieuw Zeeland past zich helemaal aan op ons, dat blijkt wel.

Vanaf het begin zien we overal al tekenen van de trots van Nieuw Zeeland. All Blacks rugby! Een bezoekje is dan ook niet compleet zonder een rugby match. Jos en Henny nemen ons mee naar hun plaatselijke helden. De…… . Die dus ja. Merel en ik hebben ze fel aangemoedigd zonder dat we wisten hoe ze precies heetten. We waren in ieder geval voor groen! En groen werd kampioen die dag! Sowieso komt dat door onze Nederlandse vibe! Wel gaaf om zo’n wedstrijd te zien! En lomp!

We sluiten de dag af met weer een heeerlijke maaltijd van Henny en super leuke spelletjes met vrienden. Maar we moeten toch echt weer verder. Jammer om hier weg te gaan, het is zo fijn. Maar er wachten nog zoooveel leuke dingen in dit mooie land. Dankjewel dat we ons zo lekker thuis mochten voelen daar!

We nemen de bus richting Lake Taupo. Daar hebben we afgesproken met Ine. Die zijn we namelijk toevallig in Auckland tegen gekomen. Ine en ik waren in de tweede en derde klas goede vriendinnen en het is zoo leuk om haar weer te spreken! Het klikt meteen weer! Ine is rond aan het reizen met 5 jongens. Bijna allemaal Ieren, dus dat betekent BIER. Hoppa lekker stappen in Nieuw Zeeland! In een verlaten kroeg met 20 andere mensen en een pool tafel. Great night!!

De ochtend erop is het opstarten even wat lastiger, maar dat gaat al snel weg op de mountainbike. Ine, Merel en ik gaan richting de Huka waterval fietsen. Er is een heel gemakkelijk pad wat we zomaar hoeven te volgen…. Oftewel we zijn minstens 5 keer verdwaald! Vrouwen he..De waterval heb ik overigens niet echt gezien. Ik kwam er namelijk net toen we er waren achter dat ik mijn rugzak ergens in dat park heb laten liggen. OEPS.. Geluk voor mij zijn de Kiwi’s erg eerlijk en lag mijn rugzak er nog precies zo bij zoals ik hem had laten liggen. Inclusief camera, paspoort, de pot en alles. Zal ik het dan ooit leren?? Nee.. kom ik zo nog op

We hebben zo hard gefietst met al die stomme bergen (echt Nederland is zo goddelijk om te fietsen) dat we het verdienden om lekker te genieten. In een natuurlijke hot pool. Kleren uit en lekker de warmte in! Zo heerlijk als het buiten koud is, beetje jammer dat je daarna weer om moet kleden in de kou maar achh.. Die Chinees kreeg het overigens nog warmer toen hij drie paar blote billen zag! Oh en nee we zaten er niet naakt in, maar een natte bikini aan op de mountainbike is niet heel fijn!

Vroeg naar bed, want de dag erop werd ZWAARRRR! De Tongariro Alpine crossing. Bam bam bam bammmmmm!!!! Een berg vol sneeuw oplopen zo’n 7-8 uur lang. Met andere schoenen, na 10 minuten blaren. Mijn voeten en voelden alsof ze eraf vielen! Acheraf had ik maar één blaar en ben ik echt een aansteller, maar toch voelde het niet fijn! Wel heeeel gaaf! We waren echt mountaineers. Extra jas, extra paar handschoenen, thermo kleren, bescherming om je benen voor de sneeuw, muts op, helm, ice axe, van die ijs schoenen met spikes. Wow wat voelden we ons cool! (hah,, snap je hem?) Die berg op! Wat eigenlijk nog een super actieve vulkaan is, dus Merel en ik hielden ons hart vast…..!!! Bijna bovenaan keek je uit over Mordor en Mount Doom. Echt de Lord of the Rings fans kunnen hier hun geluk niet op! (PAP!!) Zooo ontzettend gaaf! Helemaal bovenaan gekomen waaide het zoo hard! Wind met 75 km/u. We moesten Ine goed in de gaten houden, want dat kleine meisje zou zo weg waaien! De terugweg was een stuk minder zwaar en dat biertje aan het einde maakte alles goed! Echt wel zwaar en pijnlijk, maar woow wat gaaf! En nog meer respect voor Merel, want zij klaagde niet en haar voeten lagen wel helemaal open. Oeps haha

Oh en nog een oeps.. Want ik ben een krakkemikkig geheel en had mijn zooltjes dus hard nodig deze trip. Dus die heb ik in de schoenen gedaan. En ja daar zitten ze nog steeds in. Oeps.. Al had ik het wel kei goed geregeld en zouden ze de volgende dag naar Wellington gestuurd worden en kon ik ze daar ophalen. In Wellington aangekomen, blijken ze de verkeerde zooltjes opgestuurd te hebben hahaha..TOP DIT!

We namen na deze zware zware tocht de bus naar Wellington. Grandma en Grandma, daar liepen we. Auw auw auw auw auw elke stap. Goh hebben ook weer een keer gewandeld..

Wellington heeft een leuk museum Te Papa. Gratis en gratis wifi! Tijd om Ine te appen wat zij vanavond gaan doen! Want ja, ook zij is in Wellington. Eerst gaan Mereltje en ik nog lekker ergens lasagne eten. Dit is onze laatste avond samen!

4 maanden hebben we samen gereisd! En wat is het een leuke tijd geweest! We dachten vrijwel overal hetzelfde over. Over het budget, eten, uitstapjes, stappen, mensen, ja het was echt een geweldige reis samen! Merel is het voor me geweest in rotte tijden, we hebben ons kapot gelachen, we kunnen heeerlijk roddelen over iedereen, we hebben geweldige stap avonden gehad, we hebben alles gedaan wat we wilden doen! Bedankt lieve Merel voor deze leuke tijd!

Afsluiten met een BANG! Lekker op stap, lekker dansen! Stiekem wijn mee sneaken naar het hostel waar Ine verblijft, met 9 mensen in een uber smal kamertje drinken, terwijl er een groot bord hangt dat alcohol verboden is. Living the good life!

Die ochtend is het dan echt zo ver, Merel gaat naar Christchurch, naar Bjorn. Ik blijf hier en weet eigenlijk nog steeds niet wat ik ga doen. Ik wil zooveel! Na een heel erg emotioneel afscheid, doei knuffel ik zie je in Sydney, onee al eerder in het vliegtuig ernaartoe, ben ik alleen! 12 dagen en dan komt Mark! Ik ga naar de receptie voor een vraagje over de bus en kom terug op mijn kamer met een heel plan voor de komende weken! Precies wat ik wil doen! Ik was een beetje onzeker over het alleen regelen, maar het gaat me vooralsnog heel goed af!

Ik vertrek maandag met de ferry naar het zuider eiland en ga dan de westkust doen, richting Queenstown. Gletsjers, sneeuw, snowboarden, fjorden alles! Ik heb er nu al zin in!

Ik heb gisteren en vandaag vooral met Ine en die jongens rondgehangen. Al was ik wel helemaal alleen sushi aan het eten! Dat roep ik nu al weken, dat ging ik doen! Morgen vertrek ik. Waarschijnlijk zie ik ze nog even in Queenstown, maar vanaf nu ben ik alleen! Spannend! Maar ik overleef het wel en ga een super leuke tijd tegemoet! En nog maar 10 dagen en dan komt MARK!!!!

Reacties

Reacties

Dinia

Natuurlijk ga jij de tijd tot mark komt overbruggen met nieuwe ervaringen, en zul je weer leuke mensen tegenkomen, die zoals jij van gezelligheid en nieuwe dingen ontdekken houden. Komt helemaal goed Lisan. Ik snap wel dat het ff afscheid niet meevalt, jullie hebben het zo goed gehad samen. Ga ook genieten van je tijd met Mark en van jullie dubbeldate in sidney. X

Corinne

Nou Lisan, leuk verhaal weer. Goed dat je plannen hebt gemaakt om de dagen die je nog alleen bent door te brengen. Er gebeuren zoveel leuke dingen op je reis en voor je het weet is Mark er om nog een paar weken samen verder te gaan. xxx

Bernie

Goed plan om Queenstown te bezoeken. Er is daar ontzettend veel te doen. En dan een dagje Milford Sound. Maar dat zul jij allemaal al wel weten.
Veel succes en veel plezier.
Doeiii

Mam

Je Oeps heb je nog steeds, bewaar ze even tot Mark er is.
Vandaag bij Mark wat spulletjes afgegeven voor jouw, hij verlangt ook naar jou.
Deze dagen alleen !!!! zijn zo om met al die plannen weer.
En dan MARK, hij geeft jou een dikke knuffel namens mij.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!